De voorbereidingen zijn in volle gang... tijd voor een update!

20 november 2017 - Arnhem, Nederland

Het is alweer een aantal maanden geleden dat we de tickets naar Namibië hebben geboekt en al die tijd hebben wij natuurlijk niet stilgezeten. Het eerste en belangrijkste dat we na de tickets hebben geregeld, is de auto. We hebben uiteindelijk gekozen voor wat we stiekem allang hadden bedacht: een 4x4 met daktenten! Speciaal voor degenen die het wat zegt: een 4x4 Toyota Hilux Double Cab om precies te zijn. Dit maakt de belevenis waarschijnlijk helemaal compleet, want hoe stoer ziet dit eruit!

Voorbeeld van een 4x4 met daktenten

De route die wij gaan doen, is ook met een 'gewone' auto te doen, maar een groot deel ervan is onverhard en dan is een 4x4 toch meer comfortabel. De daktenten zijn vooral praktisch (binnen vijf minuten op te zetten en in te klappen), maar lijken ons ook veel veiliger dan slapen in een tent op de grond. Op sommige campings lopen de olifanten (en andere wilde beesten) gewoon tussen de tenten en auto's door... dan zit ik toch liever een paar meter boven de grond!

Net als bij de vliegtickets heeft geduld ons veel voordeel opgeleverd. Na uren zoeken op internet en het aanvragen van offertes zijn we uiteindelijk bij de Namibië expert in Nederland uitgekomen. Deze meneer komt al jaren in Namibië, heeft veel lokale contacten en afspraken met verhuurmaatschappijen. Van de korting op autohuur die hij krijgt, geeft hij een deel aan zijn klanten, waardoor we zelfs met bemiddelingskosten goedkoper uit zijn dan als we het zelf hadden geregeld.

Bijkomend voordeel was dat Martijn en ik vrijblijvend bij deze meneer mochten langskomen voor een adviesgesprek. Dankzij dit gesprek weten we nu hoe we onze route kunnen opleuken met binnendoorweggetjes, maar ook hoe we ervoor kunnen zorgen dat onze camera een beetje schoon blijft. Namibië is namelijk erg stoffig en ik vrees dat dit nog zwakjes is uitgedrukt! Tip van de Namibië expert: als je ergens stopt om een foto te maken, wacht dan met de deur opendoen totdat de stofwolk achter je auto is gaan liggen!

Uit het adviesgesprek werd ook duidelijk dat het verstandig is om al onze accommodatie voor de drie weken al vast te leggen, aangezien we in het hoogseizoen reizen. En daar zijn we nu dus mee bezig. Veel geduld is weer gewenst, want de eerste keer dat een reservering in één keer goed binnenkomt daar in Afrika moet nog komen... Het eerste dat we hebben vastgelegd is Etosha National Park. Pas na een stuk of vier mails (met daartussen minstens drie werkdagen wachten) werd eindelijk duidelijk dat wij niet van 23 tot 25 juli op twee verschillende campings tegelijkertijd konden staan en dat onze laatste overnachting van 26 juli tot 2 juli eigenlijk tot 27 juli is... Maar zo langzamerhand komt het goed en krijgen we steeds meer kloppende bevestigingen binnen. Dit is niet de manier waarop we gewend zijn te reizen -we reizen liever 'op de dolle pof'- maar als we er zo voor kunnen zorgen dat we op de plekken staan waar we willen staan, is dat al deze moeite en het gebrek aan vrijheid waard.

Leesvoer Namibië

Dan sluit ik deze veel te lang wordende update af met onze route, die na lang wikken en wegen eindelijk vaststaat. Het was nog een lastig karwei, want er zijn zoveel prachtige plekken in Namibië om uit te kiezen en de afstanden zijn helaas enorm! We vonden het echter vooral belangrijk om de rust erin te houden, met name voor Puk, zodat we bij iedere stop goed en bewust kunnen genieten van de plek en van de omgeving. Dit 'niet de hele dag in de auto willen zitten om maar zoveel mogelijk van het land te kunnen zien' heeft als consequentie dat we veel moois overslaan en dat we in de toekomst echt een keer terug moeten gaan om de rest te zien ;) Voor volgend jaar staat deze route op het programma:

1. Windhoek International airport
  9. Waterberg Wilderness Lodge - 2 nachten
  10. Erindi Private Game Reserve - 2 nachten
  11. Windhoek - 1 nacht

Kaart Namibië met route          Route Namibië

Tot zover deze update. Ik ga weer geduldig verder met het mailen naar Namibische campsites (nog 5 te gaan...). De andere to-do's op ons lijstje zijn voor de laatste maanden. Puk moet een nieuw paspoort, ik moet nog een inenting, Martijn wil nog een warme slaapzak kopen (want 's nachts kan het daar vriezen in juli!), we hebben alledrie nieuwe wandelschoenen nodig tegen die tijd, enzovoort enzovoort.... Oja, en tussendoor studeer ik nog 'eventjes' af en moet ik aan de bak met solliciteren en invallen ;)

Tot de volgende update!

Groetjes,

Martijn, Puk en Jessica

Puk in het Afrikamuseum  Puk in het Afrikamuseum

1. Jacqueline:
    20 november 2017
    Zo gaaf!! Leuk hoor om nu al met jullie deze reis zo mee te beleven
  2. Sylvia Tutuarima:
    20 november 2017
    Hartstikke leuk Jessica om jullie voorbereidigsavonturen te lezen. En wat een mooi vooruitzicht! En met de voorbereiding begint een deel van de reis al hè!
    Wij zijn bezig met onze voorbereiding voor een maand java-balie in mei:)!
  3. Miriam:
    21 november 2017
    Echt een hele organisatie.
    Veel succes en vooral plezier met de verdere voorbereidingen.
  4. Martijn, Jessica en Puk:
    23 november 2017
    Dank jullie wel! Het is inderdaad een hele organisatie zo, maar waarschijnlijk zal het dat allemaal waard zijn ;)
    Wat leuk Syl, dat jullie naar Java en Bali gaan! Jullie ook veel succes en plezier dan met de voorbereidingen!